GALLERY KOGUREはビニールテープにて、彫刻家・小林絵里佳(こばやし えりか)の個展を開催いたします。バスタイム、それは真っ白な陶器のお風呂場で清潔に生まれ変わる時間ですが、現実はそうもいきません。スポンジ質のマットは体重のかかった足裏の肉を食い込ませ、流した汚れが気になって、いくら掃除しても理想には程遠い。目地などあらゆる隙間に気持ち悪さを感じつつ、綺麗になっているはずと思いながら、すっきりしない気持ちでお風呂場を出るのです。
浴室に限らず、プール、海をはじめ、昨今のLiminal Space的イメージの登場も相まって、水場というのは誰にとっても身近なモチーフと言えます。その理想的な美しさに無性に惹かれる一方で、実際に触れてみればなんだか穢れていると感じ、ぞわりとした感覚が広がります。滅菌室でもない限り、それは当たり前の日常ではありますが、その理想と現実のギャップに動揺し苦悶することさえあります。
本展において小林は、タイルやマット、石鹸を用いて浴室の剥製を作ります。現実に蔓延する不快を埋めるように、あらゆる隙間を、清潔の象徴と言える石鹸で埋めることで理想に近づけ、安心感を得ようと試みます。しかしその石鹸はもはや清潔とは言えず、現実が持ち込む穢れが溶け合い不快さを増幅させる装置にもなってしまいます。
剥製が、皮膚を縫い合わせて生きている形を模して作られるのと同様に、小林は浴室にあるモチーフを使って疑似的な浴室を演出します。彼女が作るのは、うきうき(= Buoyant)しながらも強迫的な不安をぬぐい切れないバスタイム、ままならないお風呂場の剥製です。剥製が生前の姿を再現するように、理想と現実の風景の交錯をカリカチュア的に表現します。ぜひご高覧ください。
作家略歴
1994 東京生まれ
2017 武蔵野美術大学造形学部 彫刻学科 卒業
2019 東京藝術大学大学院美術研究科 修士課程彫刻専攻 修了
■個展
2017「不安の胞」東京芸術大学彫刻棟玄関ギャラリー(東京)
2019「ambiguous」galerieH(東京)
2020「The looming」galerieH(東京)
2021「THE SLIMY ROOM」galerieH(東京)
2022「POOL SICKNESS」galerieH(東京)
■グループ展
2015「葉林竹展」千住芸術村(東京)
2016「逸脱展」武蔵野美術大学(東京)
2016「地上芸術」武蔵国分寺公園(東京)
2017「武蔵野美術大学 優秀作品展」武蔵野美術大学(東京)
2017「延岡東海さるく Artist In Residence 2017」延岡市(宮崎)
2017「えっ、石で刷れるんですか…?」東京芸術大学彫刻棟玄関ギャラリー(東京)
2017「STEELERS」天王洲セントラルタワー(東京)
2022「風の目たち」obscura(ジョージア)
■アートフェスティバル
2021 「やんばるアートフェスティバル」(沖縄)
■アートフェア
2023 ART FAIR ASIA FUKUOKA(福岡)
【受賞】
2017 平成28年度卒業制作優秀賞 武蔵野美術大学
2017 Art Meets Architecture Competition 入選
2019 Art Meets Architecture Competition 入選
GALLERY KOGURE is pleased to present a solo exhibition by sculptor Erika Kobayashi in VINYL TAPE (Kyoto). Bath time is supposed to be a moment of renewal, a time to feel clean and refreshed in the pristine white porcelain of the bathroom. However, reality often falls short. The spongey bath mat leaves uncomfortable imprints on the soles of our feet, and despite our best cleaning efforts, the grime never fully disappears. We leave the bathroom feeling unsatisfied, uneasy about the hidden dirt in the grout and other small crevices, telling ourselves everything is clean but never quite believing it.
Water spaces—bathrooms, pools, or oceans—are familiar to everyone, especially with the recent rise in interest in ‘Liminal Spaces.’ We are drawn to the ideal beauty of these spaces, but when we come into direct contact with them, they feel unclean, spreading an unsettling sensation. While this discomfort is part of everyday life unless we’re in a sterile room, the gap between ideal and reality can sometimes cause deep unease.
In this exhibition, Kobayashi creates a ‘taxidermy’ of the bathroom, using tiles, mats, and soap. She attempts to fill every gap with soap, a symbol of cleanliness, to bring the space closer to an ideal state and achieve a sense of comfort. However, the soap itself becomes contaminated, blending with the dirt of reality and amplifying the discomfort.
Just as taxidermy stitches together animal skins to recreate a lifelike form, Kobayashi uses bathroom elements to create an artificial replica. Her work portrays a bath time that is both buoyant with excitement and filled with an underlying sense of obsessive anxiety—a taxidermy of an imperfect bathroom. Like taxidermy preserves a version of life, Kobayashi’s work caricatures the conflict between the ideal and real worlds. We invite you to experience this unique exploration of space.
CV
1994 Born in Tokyo
2017 Graduated from Musashino Art University, Department of Sculpture
2019 Completed Master’s Program in Sculpture, Tokyo University of the Arts, Graduate School of Fine Arts
Solo Exhibitions:
2017 “Cell of Anxiety,” Entrance Gallery, Tokyo University of the Arts Sculpture Building (Tokyo)
2019 “ambiguous,” galerieH (Tokyo)
2020 “The looming,” galerieH (Tokyo)
2021 “THE SLIMY ROOM,” galerieH (Tokyo)
2022 “POOL SICKNESS,” galerieH (Tokyo)
Group Exhibitions:
2015 “Hayabayashi Bamboo Exhibition,” Senju Art Village (Tokyo)
2016 “Deviation Exhibition,” Musashino Art University (Tokyo)
2016 “Ground Art,” Musashi Kokubunji Park (Tokyo)
2017 “Exhibition of Outstanding Works,” Musashino Art University (Tokyo)
2017 “Nobeoka Tokai Saruku Artist in Residence 2017,” Nobeoka City (Miyazaki)
2017 “Wait, You Can Print with Stone…?” Entrance Gallery, Tokyo University of the Arts Sculpture Building (Tokyo)
2017 “STEELERS,” Tennoz Central Tower (Tokyo)
2022 “Eyes of the Wind,” obscura (Georgia)
Art Festivals:
2021 Yanbaru Art Festival (Okinawa)
Art Fairs:
2023 ART FAIR ASIA FUKUOKA (Fukuoka)
Awards:
2017 Musashino Art University Graduation Project Excellence Award
2017 Finalist, Art Meets Architecture Competition
2019 Finalist, Art Meets Architecture Competition