この度GALLERY KOGUREは大森記詩(おおもり・きし/1990~)の個展「DENATURE」を開催いたします。金属鋼材(鋼板を板や棒などに加工した素材)を用いた工業的な様相を呈するオブジェクトや、プラモデルのパーツをアサンブラージュした原型、あるいはプラモデルキットそのものを鋳造するブロンズ彫刻を介して、自身と世界を取り巻くスケール感そのものを実在化させてきた大森。本展では、2020年より着手し試行錯誤してきたブロンズ作品をフォーカスします。一編の物語を作るように多様な由来を持つ断片が組み合わされ、金属へと融合した褐色の佇まい。その中で絡み合った様々な歴史や事物の形象による情景を通して、私たちの視座もまた様々に変性することになるでしょう。僅か3年でここまでの表現に到達したとは信じがたいほど、完成度の高い作品が一同に会します。ブロンズを中心とした個展は自身初であり、すべて1点もののunique作品となっております。ぜひGALLERY KOGUREでご覧ください。
GALLERY KOGURE
極東の島嶼国家である日本で、戦後から現在まで特異な発展を遂げてきたプラスチックモデル。私はそのパーツ、即ち様々な“モチーフの断片”の有様に魅せられてきた。これを組み合わせたオブジェクトを“消失”させて鋳造し、様々な縮尺をその表徴に持つ“一体“の彫像として変性させる。これは自身と世界を取り巻くスケール感そのものを実在化させようとする試みである。
大森記詩
作家略歴
1990年東京生まれ
2018 東京藝術大学大学院美術研究科 美術専攻 彫刻研究領域 博士後期課程 修了
2015 東京藝術大学大学院美術研究科 修士課程彫刻専攻 修了
2013 東京藝術大学美術学部 彫刻専攻 卒業
個展
2023「SIDE VIEW」金澤水銀窟/ギャラリー小暮(金沢)
2022 「OVERHEAD YARD」 金澤水銀窟/ギャラリー小暮(金沢)
2022 「Unscaled]」アート大阪2022 Expanded section ギャラリー小暮 (大阪)
2019「EMPIRE OF THE PATCHWORKS」ギャラリーHIROUMI(東京)
2018「Training Day」苫小牧市美術博物館(苫小牧)
2016「CASE YELLOW」ギャラリー現(東京)
2014「CASE RED」ギャラリー現(東京)
グループ展
2023 「青秀祐 × 大森記詩 ARMORY SHOW SITE-A : Damage Control」青森県立美術館(青森)
2021「コレクション展 2021-2:ユーモアと祝祭」青森県立美術館(青森)
2021 「コレクション展 2021-1:鬼が来た_成田亨:怪獣デザインの美学」青森県立美術館(青森)
2020 「Public Device – 彫刻の象徴性と恒久性」東京藝術大学美術館 陳列館(東京)
2020「生誕100年 | ロボットと芸術 ~越境するヒューマノイド~」苫小牧市美術博物館(苫小牧)
2019「TOKUNSTERLEM」クンストアカデミーミュンスター(ドイツ/ミュンスター )
2019「時間/彫刻 -時をかけるかたち-」東京藝術大学美術館 陳列館(東京)
2018「GRAVITY」 天王洲セントラルタワー (東京)
2018「ポート・コレクティブ」Hue Universal Gallery [HUG](札幌)
2017「ラブラブショー2」青森県立美術館(青森)
2016「Art and Air」苫小牧市美術博物館(苫小牧)
2015「STEELERS」天王洲セントラルタワー(東京)
2013「藝大アーツイン東京丸の内2013」丸ビル(東京)
AWARD
2013 三菱地所賞
GALLERY KOGURE is pleased to announce the solo exhibition “DENATURE” by Kishi Omori (born 1990). Through industrial-looking objects created from metal steel materials (processed steel sheets, bars, and more), as well as prototypes assembled from model kit parts or bronze sculptures cast from model kits, Omori has brought to life the very essence of scale within oneself and the surrounding world. In this exhibition, we focus on the bronze works that Omori has been working on since 2020.
Fragments of diverse origins are combined to create a story, and fused into a metal with a brown appearance. Through the intertwined scenes of history and objects, our perspectives will also be transformed in various ways. It’s astonishing to believe that Omori began working on bronze pieces in 2020 and has achieved such a high level of craftsmanship in just three years. This solo exhibition, primarily centered on bronze, is his first and features entirely unique, one-of-a-kind pieces. We invite you to visit GALLERY KOGURE and experience them for yourself.
GALLERY KOGURE
In Japan, an island nation in the Far East, plastic modeling has undergone a unique development from the post-war era to the present. I have been captivated by the nature of its parts, namely, fragments of various “motifs.” I take these and cast them to “disappear” when combined, transforming them into a “singular” sculpture with representative characteristics of various scales. This is an attempt to materialize the very essence of the scale that surrounds both oneself and the world.
Kishi Omori
1990 Born in Tokyo
2013 BFA on Sculpture, Tokyo University of The Arts, Tokyo, Japan
2015 MFA on Sculpture, Tokyo University of The Arts, Tokyo, Japan
2018 PhD on Sculpture, Tokyo University of The Arts, Tokyo, Japan
■Solo Exhibitions
2014 CASE RED (gallery Gen, Tokyo)
2016 CASE YELLOW (gallery Gen, Tokyo)
2018 Training Day (Tomakomai City Museum of Art, Hokkaido)
2019 EMPIRE OF THE PATCHWORKS (Gallery HIROUMI, Tokyo)
■Group Exhibitions
2013 GEIDAI ARTS IN TOKYO MARUNOUCHI 2013 (Marunouchi building, Tokyo)
2015 STEELERS (Tennoz central tower, Tokyo)
2016 Art and Air (Tomakomai Museum of Art, Hokkaido)
2017 LOVE LOVE SHOW2 (Aomori Museum of Art, Aomori)
2018 GRAVITY (Tennoz central tower, Tokyo)
2018 Port Collective (Hue Universal Gallery [HUG] Hokkaido)
2019 BODY SCALE case01 Tracer (Turner Gallery, Tokyo)
2019 TOKUNSTERLEM (Kunst Academy Munster, Munster, Germany)
2019 Time in contemporary sculpture (The University Art Museum Chinretsukan Gallery, Tokyo)
2020 Public Device – Symbolism and Permanence of Sculpture (The University Art Museum Chinretsukan Gallery, Tokyo)
2020 The 100th Anniversary | Robot and the Arts – Humanoid Crossing boundaries (Tomakomai Museum of Art, Hokkaido)
2021 AOMORI MUSEUM OF ART《Training Day – Patchwork Super Robot》(Aomori Museum of Art/ Aomori)
■Art Fairs
2020 ART OSAKA WALL (Osaka)
2022 Art Stage Osaka (Osaka)
2022 ART OSAKA Expanded Section (Osaka)
■Awards
2013 Mitsubishi Estate Award