GALLERY KOGURE

ルシア・タロヴァ -Time in Dust-
Lucia Tallova -Time in Dust-
■LOWER AKIHABARA. (closed)
■2018.8.30 – 9.14
■11:00 – 18:30
■Closed on Sunday and Monday

 この度LOWER AKIHABARA.ではGALLERY KOGURE企画として、LuciaTallová(ルシア・タロヴァ/1985-)の日本初個展「Time in Dust」を開催いたします。スロバキア人であるLuciaは、中央ヨーロッパのアートシーンの若き中心的人物として注目されている女流作家です。「アーカイブ」をメインテーマに据え、モノクロームやインクブルーを基調としたペインティングを中心に、クラッシックなオブジェクトを用いた大小のコラージュや立体作品、あるいはインスタレーションによって、鑑賞者の思考の奥底に遍在する原風景を見せるかのように、記憶と物の物質的なつながりを表現することで空間を揺り動かし、独特な時間と空気を作り出します。

 今回の「Time in Dust」は、これまで彼女が取り組んできた様々な展示「Before the beginning, after the end(始まりの前、終わりの後)」「Fictional Memories(フィクションの思い出)」「House On The Clifftop(崖上の家)」などに連鎖し、ノスタルジックな架空の物語にまつわる記憶の世界を舞台にした世界観をたどります。時間を旅してきた古い家具、写真やハガキ、あるいは無意味であるかのような石や塵などの物質がアーカイブのピースとなって、過去の存在や出来事を暗示します。それらの物質とペインティングをリンクさせた彼女の作品は、アーカイブするという思考のプロセスを、鑑賞者が誰かの記憶の淵にたたずんで客観的に見るかのように構成されています。

 彼女は優秀なペインターですが、中には彼女の過去の作品や悪い構図や傷などの失敗作、既存のぼやけた古写真などを、カットし再構成し、それらの経年変化も作品に取り込み、新たな命を吹き込みます。これを彼女は「セカンドライフ」と呼び、エラーであったはずのそれら時の断片は、彼女自身のアーカイブでもあり、時間と物質の関係性を示す重要なレイヤーとなって、そこに静かに黙示された物語の情景を深め、絵画やコラージュをより魅力的なものにしてゆきます。

 また、特筆すべきは彼女のハイセンスなバランス感覚です。会場となる一室に於ける鑑賞者の動きに寄り添うオブジェクトの配置、ギャラリーや歴史的建築の特徴を強調し、伝え、その場所の過去が現在にもたらす空気感を「アーカイブ」というコンセプトに取り込んで呼び覚まします。「時間、場所、物質、思考、記憶」を場と共に筋の通った作品にして出現させます。こうした様々な場に於けるLucia式の直観的占有は、ブラチスラヴァ、ウィーン、ブタペスト、スイス、香港、ブリュッセル、パリ、アムステルダム、バーゼルなどの各地で周期的に繰り返され、ヨーロッパ式の簡素主義を現代に昇華しています。

 アーカイブのデジタル化が当たり前になった現代に於いても、人間に内蔵されたアーカイブシステムとは記憶の集積であり、誰もがその脳裏に焼き付けた青写真を持っており、折に触れて空気や物質から、忘却の彼方にあった親密なる記憶を取り戻すなどして、自分や他者をアーカイブしています。Luciaが見せるのは、そうしたゆらぎの次元なのだと思います。

Artist Official Page
Lucia Tallova

GALLERY KOGURE

LOWER AKIHABARA is pleased to announce Lucia Tallová’s first solo exhibition in Japan, “Time in Dust”, as a curated by GALLERY KOGURE.

Lucia (1985-), a Slovakian female artist, is a rising, young pivotal figure in the art scene in Slovakia of Central Europe. Her works, with “Archive” as the main theme, are comprised mainly of paintings done basically in monochrome or blue ink color, the large and small collage of classic objects and cubic artifacts or installations, which shake the space and generate unique time and atmosphere by expressing the materialistic link between memories and objects as if to disclose the original landscape that exists ubiquitously deep down in the viewers’ thoughts.

The current exhibit of “Time in Dust” traces her world view in the theatrical world of memories related to nostalgic and fictional stories linked in a series to “Before the beginning, after the end”, “Fictional Memories” and “House On the Clifftop” exhibits she has worked at so far. Old pieces of furniture that traveled far in time; photos and postcards; or stones and dusts which seem to be meaningless. All these objects turn out as pieces for the Archive, suggesting the presence or events in the past. Her works of art linking these objects to paintings are configuring in such a way as to allow the viewers to observe the archiving process of thoughts objectively as if they were standing on the brink of someone else’s memories.

An excellent painter as she is, she cuts and reconstructs some of her past works badly composed or flawed and old blurry photos in file to take in their secular change and blow new life into the works. She calls this process as giving “Second life” where fragments of time that should have been errors turn into her own Archive and serve as an important layer to show the relation between time and material, adding depth to the scenes of the story recounted there quietly and making the paintings and collages even more attractive and beautiful.

Also, what is remarkable point here is her high sense of balance to grasp the space and air. Objects are positioned in the chamber of exhibition so as to snuggle up to the viewers’ moves; the characteristics of the gallery or the historical architecture are emphasized and conveyed; and the atmosphere of the site’s past is brought to bear upon the present and taken into the concept of “Archive” for reawakening. She makes “time, place, material, thoughts and memories” emerge in the form of coherent works in association with the site. Such intuitive occupation in Lucia’s style as shown at these sites are repeated periodically in various places like Bratislava, Vienna, Budapest, Switzerland, Hong Kong, Brussels, Paris, Amsterdam, Basel, etc. where European minimalism has sublimed in the modern age.

In this present day when digitalized archives are taken for granted, the archival system built into human beings equates to accumulation of memories. Everyone has certain blue prints burned into the brain and retrieves at times some dear old memories hitherto swept away into oblivion from atmosphere or things to Archive self and other people. What Lucia shows us is in the dimension of such waver, so it appears.

 

Artist Official Page
Lucia Tallova

GALLERY KOGURE

 

PAGE TOP