GALLERY KOGUREは金澤水銀窟にて、伊藤 航「線の振る舞い」を開催いたします。
誰にとっても身近な紙という素材を用いて作品を制作する伊藤。特別な道具は用いず、真っ白な紙を切ったり折り曲げたりしながら、まるで細胞が増殖していくかのように作品を生み出します。幾何学的であると同時にどこか有機的な造形、そしてその美しい陰影は、シンプルな白い紙だからこそ見えてくるものです。ストイックで繊細な作業に裏打ちされた作品からは、「ただの白い紙」に無限の可能性があることを感じさせます。金澤水銀窟では初の個展となる本展。混じり気のない静かな作品が様々な表情を見せます。ぜひご高覧ください。(GALLERY KOGURE)
歯車から連想するストーリーは様々です。
大小の歯車を組み合わせることで生まれる大きな力や回転運動が伝えるスピードといったようにその役割の重要度は計り知れません。
しかし最近の電化製品にはいわゆる物を動かすための機構がどこにあるのかわからないような仕組み大きさ、極限までの薄さにこだわる小型化があります。仕組みは一体どうなっているのか、なぜそのような動きをするのか、携帯電話やパソコンを見ると感じます。
動きを伝えるための仕組みにアナログ的な構造を求めてしまうのはなぜか、そこには機能としての役割だけではなく、まるで植物のように増殖していく様子や水や風、地層といった自然現象に見る、力強さのようなものを感じるからではないでしょうか。
「線の振る舞い」と題した本展は数mに及ぶ細い線を繰り返し歯車に絡ませながら、あくまでも重力や張力による自然な振る舞いに注視しながらインスタレーションとして試みました。自然が作り出すダイナミズムの一端を取り入れた作品をお楽しみいただければ幸いです。(伊藤航)
1983 埼玉県生まれ
2011 東京藝術大学美術学部工芸科漆芸専攻卒業
■個展
2021 「歯車のリズム」lighthouse gallery(東京)
2019 「Camouflage」ex-chamber museum (東京)
2018 「segments」ex-chamber museum (東京)
2017 「paradox 10×10centimeter squares」ex-chamber museum (東京)
2016 「paradox angle:5°」ラディウム-レントゲンヴェルケ (東京)
2014 「出現する余白」Gallery Gigi (江ノ島)
2012 「伊藤航~紙・かみ・カミ~」アンデルセン公園子ども美術館 (船橋)
2011 「Vegetables with feelings」ギャラリー元町(横浜)
2011 「airport of the imagination」、Gallery 58(東京)
2010 「paper sculpture」ギャラリー元町(横浜)
■グループ展
2023 「cross」伊藤航/ナカダマコト GALLERY KOGURE (東京)
2022 「The paper slits」伊藤 航 / 澄 毅 s+arts(東京)
2019 「Mechanical Sensations」六本木ヒルズA/Dギャラリー(東京)
2017 「THEドラえもん展TOKYO2017」森アーツセンターギャラリー(東京)
2016 「Contemporary Cityscapes」六本木ヒルズA/Dギャラリー(東京)
2016 「半 肆半」スパイラルガーデン(東京)
2015 「Quest -selected by Masaharu Makuuchi / ex-chamber museum」 六本木ヒルズA/
Dギャラリー(東京)
2014 「縹渺~巧術其之伍」スパイラルガーデン(東京)
2013 「w. Wataru ito, Tetsuya Ono」六本木ヒルズA/Dギャラリー(東京)
2013 「韜晦~巧術其之肆」スパイラルガーデン(東京)
2012 「蠱惑~巧術其之参」スパイラルガーデン(東京)
2011 「手練~巧術其之貳」スパイラルガーデン(東京)
■受賞歴
平山郁夫賞、日本ペイント賞、三菱地所賞
■作品収蔵
ふなばしアンデルセン公園子ども美術館、文化シャッター
GALLERY KOGURE is pleased to present “The Behavior of Lines”, a solo exhibition by Wataru Ito, at Kanazawa Mercury Cave.
Wataru Ito creates works using paper, a material familiar to everyone. Without relying on special tools, he cuts and folds pure white paper, crafting pieces that seem to grow and proliferate like cells. The geometric forms, while also organic in nature, and the beautiful shadows they cast are made visible precisely because of the simplicity of the white paper. Through his stoic and delicate craftsmanship, his works convey a sense of infinite possibilities within what might seem like “just white paper.”
This exhibition, which marks Ito’s first solo show at Kanazawa Mercury Cave, presents works that reveal a variety of expressions through their pure and serene forms. We invite you to experience them firsthand. (GALLERY KOGURE)
The stories evoked by gears are countless. The immense power and rotational motion generated by the combination of large and small gears convey speed, and their roles are of immeasurable importance. However, in recent electronic devices, the mechanisms that drive the movement of objects have become increasingly difficult to discern, as miniaturization pushes for extreme thinness and compactness. When looking at mobile phones or computers, one might wonder: How exactly do these devices work? Why do they move in this way?
Why do we instinctively seek analog structures in mechanisms that convey motion? Perhaps it’s because, beyond their functional role, we sense something resembling the growth of plants, or the strength found in natural phenomena like water, wind, or layers of the earth. There is a sense of vitality and force that resonates with us.
Titled “The Behavior of Lines”, this exhibition explores these ideas through an installation that involves several meters of thin lines repeatedly intertwined with gears. The focus remains on the natural behavior driven by gravity and tension. It is our hope that you enjoy these works, which incorporate a fragment of the dynamism that nature itself creates. (Wataru Ito)
Wataru Ito (Instagram)
Born in 1983, Saitama Prefecture, Japan
2011 Graduated from the Department of Crafts, Faculty of Fine Arts, Tokyo University of the Arts, majoring in Lacquer Art
■Solo Exhibitions
2021 “Rhythm of Gears”, Lighthouse Gallery (Tokyo)
2019 “Camouflage”, ex-chamber museum (Tokyo)
2018 “Segments”, ex-chamber museum (Tokyo)
2017 “Paradox 10×10 Centimeter Squares”, ex-chamber museum (Tokyo)
2016 “Paradox Angle: 5°”, Radium-Röntgen-Werke (Tokyo)
2014 “Emerging Margins”, Gallery Gigi (Enoshima)
2012 “Wataru Ito ~ Paper, Kami, and God ~”, Andersen Park Children’s Museum of Art (Funabashi)
2011 “Vegetables with Feelings”, Gallery Motomachi (Yokohama)
“Airport of the Imagination”, Gallery 58 (Tokyo)
2010 “Paper Sculpture”, Gallery Motomachi (Yokohama)
■Group Exhibitions
2023 “Cross” Wataru Ito / Makoto Nakada, Gallery Kogure (Tokyo)
2022 “The Paper Slits”, Wataru Ito / Kei Sumi, s+arts (Tokyo)
2019 “Mechanical Sensations”, A/D Gallery, Roppongi Hills (Tokyo)
2017 “The Doraemon Exhibition TOKYO 2017”, Mori Arts Center Gallery (Tokyo)
2016 “Contemporary Cityscapes”, A/D Gallery, Roppongi Hills (Tokyo)
“Half Four, Half”, Spiral Garden (Tokyo)
2015 “Quest – selected by Masaharu Makuuchi / ex-chamber museum”, A/D Gallery, Roppongi Hills (Tokyo)
2014 “Hōbyō ~ Skillful Art No. 5”, Spiral Garden (Tokyo)
2013 “w. Wataru Ito, Tetsuya Ono”, A/D Gallery, Roppongi Hills (Tokyo)
“Tōkai ~ Skillful Art No. 4”, Spiral Garden (Tokyo)
2012 “Waku ~ Skillful Art No. 3”, Spiral Garden (Tokyo)
2011 “Tekiré ~ Skillful Art No. 2”, Spiral Garden (Tokyo)
■Awards
Hirayama Ikuo Prize, Japan Paint Prize, Mitsubishi Estate Prize
■Collections
Andersen Park Children’s Museum of Art (Funabashi), Bunkyo Shutter Company